B2Businesslening MKB Zomer Barometer 2018

De MKB Barometer benaderd ondernemers aan het hoofd van kleine en middelgrote bedrijven in verschillende landen. Wij vroegen de ondernemers naar hun visie, gevoel en gedrag tegenover ondernemersschap, bedrijfsontwikkeling en de drijvers tot succes. De barometer wilt ook een beter zicht krijgen op verschillende bedrijfspraktijken, bedrijfsculturen en de economische vooruitzichten van MKB-bedrijven op verschillende markten. B2Businesslening Nederland maakte deel uit van de eerste MKB enquête waarin we een kijkje nemen naar het zomer gedrag in de B2Businesslening MKB Zomer Barometer 2018. 

HOE DE NEDERLANDSE MKB-AMBITIE ONDERSTEUNEN OM TE GROEIEN IN DE ZOMER

De zomermaanden zijn voor de Nederlandse mkb’ers een geweldige mogelijkheid om hun omzet te vergroten. In vergelijking met andere MKB markten, die deelnamen aan de eerste halfjaarlijkse B2Businesslening SME Future Climate Indicator, blijkt echter dat de Nederlandse mkb markt minder gebruik maakt van externe financiering om te groeien tijdens de zomermaanden.

Zoekend voor externe financiering

Flexibele financieringsopties vereist voor groei tijdens economische onduidelijkheid.

De B2Businesslening SME Future Climate Indicator toont een voortgezette trend waar traditionele banken moeten wijken voor flexibele financieringsoplossingen. De resultaten tonen aan dat, gemiddeld, de nieuwe financieringsmogelijkheden de bovenhand met 3 procent nemen op traditionele banken. Dit toont een groei in vraag naar flexibele financieringsmethoden. Nederland staat bovenaan wanneer het aankomt op het gebruik maken van flexibele financieringsmethoden, maar liefst 42% van de mkb’ers in Nederland verkiest de flexibele financiering boven de traditionele banken.

‘’Het is niet verwonderlijk dat Nederlandse mkb’ers flexibele financieringsmethoden verkiezen. In de zakenwereld moet het vaak heel snel gaan en bij traditionele banken verloopt het verstrekken van extra financiering niet altijd snel genoeg. Dit is wel het geval bij flexibele financieringsmethoden. Door deze snelheid verkiezen mkb’ers flexibele financieringsmethode.’’ – Anneli Troth, NL Country Manager.

Wat zijn uw financieringsbronnen?

De zomer is voor verkoop – maar niet voor iedereen

Volgens onze enquête is de zomer de belangrijkste verkoopperiode in Nederland, Finland en het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de zomer zullen mkb’ers van deze periode gebruik maken om hun bedrijf te doen groeien dankzij nieuwe strategische richtlijnen en door uit te breiden naar nieuwe markten. In landen zoals Zweden en Denemarken wordt de zomerperiode vaak als een rustperiode gezien. Een kwart van de bedrijven in Zweden en een vijfde van de bedrijven in Denemarken verkiezen vakantie boven sales.

Wat betekenen de zomermaanden voor uw bedrijf?

De resultaten tonen ook aan dat bedrijven evenveel of meer plannen te investeren in vergelijking met vorige zomer. De mkb’ers in het Verenigd Koninkrijk zijn het meest optimistisch, 41% van de bedrijven zeggen meer te investeren dan vorige zomer, in Nederland en Denemarken is dit 35% en 25%. In Zweden denkt een derde van de bedrijven echter om minder te investeren dan vorige zomer.

Hoeveel investeert uw bedrijf tijdens de zomermaanden in vergelijking met vorige zomer?

Meer flexibele financieringsoplossingen nodig

Van alle ondervraagde bedrijven, zei 35% dat ze in de komende 6 maanden opzoek gaan naar externe financiering, 41% was nog niet zeker. In het Verenigd Koninkrijk is de economie aan het groeien, 75% van de bedrijven zegt dat ze externe financiering zullen aanvragen. Meer dan de helft van de Deense bedrijven zijn nog niet zeker of externe financiering nodig zal zijn.

Over de volgende maanden gaan de meeste bedrijven op zoek naar groei door uit te breiden naar nieuwe markten. Dit door investeringen, door training of door het aannemen van nieuwe werknemers. Bedrijven in Nederland, Denemarken en Zweden vertrouwen op investeringen om te kunnen groeien. 20% van de Nederlandse bedrijven hoopt uit te kunnen breiden naar nieuwe markten, op de voet gevolgd door bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Bedrijven in Finland zijn eerder voorzichtig, zij focussen meer op het opleiden van huidig personeel en aannemen van jonge talenten om hun bedrijven te doen groeien.

Hoe schat u het economische vooruitzicht van uw bedrijf over 6 maanden?

Hoe schat u het aantal werknemers in uw bedrijf in de volgende 6 maanden?

De eerste halfjaarlijkse B2Businesslening SME Future Climate Indicator werd in mei 2018 uitgevoerd als een online enquête onder B2Businesslening klanten. Het geeft een kijk op de visie en gedrag van mkb bedrijven tegenover ondernemerschap in de deelnemende landen. (Finland, Zweden, Denemarken, Nederland en het Verenigd Koninkrijk)

In 2018 hebben bijna duizend mkb’ers uit de vijf markten deelgenomen aan de B2Businesslening  barometer:

Wat betekent ondernemerschap voor u?

Hoe tevreden bent u met uw bedrijf op dit moment?

In welke fase bevindt uw bedrijf zich momenteel?

Beschrijf hoe internationaal uw bedrijfsportfolio is

Wat is uw droom als ondernemer?

Wat betekent de zomervakantie voor u?

Hoe eenvoudig kunt u werk en privé scheiden?

Over de Ferratum Group

Ferratum biedt klanten een snelle en eenvoudige mobiele lening en bankdiensten aan voor consumenten en bedrijven. Opgericht in 2005, met de zetel in Helsinki, Finland, is Ferratum snel uitgebreid en biedt het diensten aan in 25 landen verspreid over Europa, Afrika, Zuid- en Noord-Amerika en de regio Azië/Oceanië.

Als een pionier in digitale en mobiele financiële service technologieën, is Ferratum een voortrekker op het vlak van de digitale bank revolutie. Ferratum Mobile Bank, gestart in 2016, is een innovatief mobiel bankieren platform dat een variatie van bank services aanbiedt, inclusief digitaal betalen en geld overboeken in 1 applicatie. Mobiel bankieren is momenteel beschikbaar op 5 Europese markten. Voor meer informatie bezoek: www.ferratumgroup.com

 

Contact details

Anneli Troth

NL country Manager

Anneli.troth@ferratumbank.com