Vijf manieren om dit jaar meer geld over te houden voor uw mkb

2018-03-08

Dat het runnen van een kleine onderneming geld kost, wist u natuurlijk wel. Maar als de kosten voor onroerend goed, transport, salarissen en voorraad steeds verder stijgen, kan het ineens moeilijk zijn om rond te komen.

 

Het begin van een nieuw jaar is een goed moment om uw bedrijfsvoering een keer onder de loep te nemen en te bekijken hoe u zou kunnen bezuinigen.  Wij helpen u graag op weg met deze vijf manieren om kosten te besparen binnen uw mkb:

 

1.      Zet technologie in waar het kan 

Als u uw bedrijf niet alleen op een goedkopere, maar ook efficiëntere, manier wilt runnen, zet dan technologie in waar dat kan. 

Of het nu gaat om communicatiemiddelen zoals Slack, videoconferenties via Skype for Business, blogs met Wordpress, nieuwsbrieven verstuurd via MailChimp, of de strakke, gebruiksvriendelijke websiteontwerpen van Squarespace: met technologie worden uw bedrijfsprocessen eenvoudiger.

Voor cloudopslag kunt u terecht bij Google Drive, Apple iCloud en Dropbox. Als u op zoek bent naar een betere manier om dingen te organiseren, zijn bijvoorbeeld Evernote en Microsoft OneNote handig.

Om de druk op fysieke verkoopactiviteiten te verlichten, zou u ook online kunnen verkopen via marktplaatsen als Etsy, Shopify of Amazon.

Voor iedereen met een fysieke verkooplocatie, of het nu een marktkraam, een foodtruck of een traditionele winkel is, zijn platforms als iZettle en Square slimme manieren om betalingen te accepteren. Zo kunt u overal en altijd zaken doen! 

Wat u ook precies nodig hebt, er is bijna altijd wel een technologische oplossing die het u gemakkelijker kan maken.

 

2.      Werken op afstand en gemeenschappelijke kantoorruimte 

Als u wilt bezuinigen op overheadkosten, dan is werken op afstand een goede oplossing.  Met technologische hulpmiddelen zoals het eerder genoemde Skype for Business of Slack, blijft u eenvoudig in contact met teamgenoten en klanten.

Er zijn steeds meer mensen die vanuit huis werken, maar soms wilt u medewerkers toch graag een fysieke werkruimte aanbieden en dan is een gemeenschappelijk kantoor een goede optie. 

Neem bijvoorbeeld WeWork: met 255 locaties in 58 steden over de hele wereld, bieden ze uw bedrijf de mogelijkheid gemeenschappelijke werkruimte te huren. U deelt kantoorruimte met andere bedrijven en kunt gebruik maken van printers, vergaderruimtes, koffieautomaten en nog veel meer.

 

3.      Adverteer met uw bedrijf online 

Nog een mooie toepassing van technologie.  Als het gaat om de marketing van uw bedrijf, bieden sociale media zoals FacebookInstagram en Twitter, krachtige, succesvolle en goedkope oplossingen voor uw onderneming. 

Geen gedrukte reclame en geen flyers meer.  Met gerichte advertenties op Facebook bereiken kleine bedrijven hun (potentiële) klanten keer op keer voor een fractie van de kosten van een ouderwetse marketingcampagne.

 

4.      Geen papier meer 

Neem afscheid van papier, printerinkt en verzendkosten.  Sla documenten en betalingsbewijzen op als pdf-bestanden en kies voor cloudopslag.  Moet u een document ondertekenen?  Geen probleem met een programma als Adobe Sign, waarmee u het document kunt ondertekenen en vervolgens opslaan als pdf.

Zo bespaart u niet alleen geld op papier en printkosten, maar ook op archiefruimte en de noodzaak voor fysieke archiefkasten. 

 

5.      Koop tweedehandsmaterieel 

De aanschaf van nieuw materieel is een uitdaging voor ieder klein bedrijf.  Waarom zou u eigenlijk geen tweedehands-, opgeknapt materieel en meubilair kopen?  

Op online B2B-marktplaatsen zoals Exapro kunt u vaak prima tweedehands materiaal vinden, of het nu gaat om hout, metaal, kunststof, verpakkingen of textiel.

En mocht u werkkapitaal nodig hebben voor uw bedrijf neem dan contact op met B2 BusinessLening, dan kijken we samen hoe we u kunnen helpen bij het runnen van uw mkb.  Bij B2 BusinessLening hebben we lenen voor het mkb-bedrijf eenvoudiger gemaakt.  U kunt onze leningaanvraag online of op uw smartphone invullen en versturen. 

Een aanvraag is binnen een paar minuten ingevuld en zodra deze is goedgekeurd, kunt u beschikken over het geld dat u nodig hebt, wanneer u het nodig hebt.

Meer geld voor uw bedrijf!

 

Meer mooie verhalen en tips op ons blog

Wilt u weten hoe B2 BusinessLening uw leven gemakkelijker kan maken?  Bespaar nu tijd en ontdek hier meer!